Dröm eller inte?

Hej Arja!

Det var längesedan jag skrev och jag hoppas du har det bra.Jag har haft en upplevelse eller dröm som var mycket konstig.

Det var en kväll när min kille snarkade så gick jag och la mig en natt i min dotters rum, när hon inte var där. Jag hade en upplevelse som jag inte vet ifall det är en dröm eller vad det var. Hon har ett underbart rum som hon älskar att vara i. Rummet har varit mitt under en period när jag mått mycket dåligt och jag tycker egentligen inte om att sova där. Här kommer drömmen/upplevelsen:

Jag står och pratar med min kille och känner som om någon drar mig bakåt och jag faller, men det är ingen som håller mig utan jag svävar i luften mot min vilja och det är en stark kraft som håller mig. Jag tänker att jag måste vakna, komma bort från dessa starka krafter som tar över och gå upp från sängen men det går inte. Någon håller fast mig i mina armar och jag får tvinga mig upp och väcka mig från drömmen. Jag går in till mannen och jag känner mig lugn och somnar där.

När jag vaknar några timmar senare ligger jag ändå kvar i min dotters säng. Jag känner starkt obehag men det är inte lika svårt att gå upp och går åter in till mitt sovrum men kan inte somna om igen utan jag ligger o funderar och förstår inte vad som hade skett.

Tack för hjälpen på förhand
Varma hälsningar
Charlotte

 

tolkning av drömmen

 

Luft är hjärtats och kärlekens element. Kämpar du emot med din vilja och behov av kontroll? Istället för att låta dig falla och bäras….

 

Vänligen Arja

 

 

2 responses to “Dröm eller inte?

  1. Hejsan.
    Jag har en dröm som jag drömde när jag var yngre. Kanske tio år eller något sånt, alltså nio år sedan. Men drömmen sitter kvar i mig som om det var igår.

    Allt börjar med att jag åker i bilen tillsammans med min pappa, vi ska åka till affären. Av någon anledning så kör han till min farmor, hela resan i bilen är tyst- knäpptyst. Jag kommer ihåg att jag kände mig så himla liten och förkrympt. När pappa kör upp på uppfarten till min farmor och farfars hus så stiger jag ur bilen, och pappa försvinner. När jag kollar ner på marken så ser jag en död orm, och får panik. Jag fortsätter in till farmors dörr, hela vägen fram till husets dörr ligger det döda ormar och jag vill bara där ifrån. Jag hoppas på att allt ska försvinna när jag kommer innanför dörren.
    När jag öppnar dörren så är det inga ormar, jag stänger dörren hastigt och låser den. Skriker på farmor men får inget svar. Plötsligt så kommer det en jättejätte stor orm som är levande, ormen är en kobra. Tillsammans med ormen är det en krokodil. Och jag hör min farmor skrika samtidigt som ormen ska hugga mig- där vaknar jag.

    Jag begriper inte varför jag kommer ihåg denna drömmen så väl in i minsta detalj, eller vad den betyder.

    Tack på förhand.

    • Troligen minns du drömmen dels för att du blev rädd och för att du inte förstod den. Det vi förstår kan vi lätt släppa….Drömmen visar på en situation där någon annan bestämmer vägen, du som barn är ännu inte redo att styra helt (köra bilen) i ditt liv. Det gör att man lättare känner sig utlämnad och sårbar.

      Så det du ser är dina egna rädslor som i drömmen har tagit formen av döda ormar….det behöver inte alls vara så att något jättehemskt har hänt i verkligheten, bara att barnets rädsla är stark.

      Om du vill kan du blunda, ”gå in” i drömmen igen, ”drömma om den” med fantasins hjälp och känna efter hur den känns just nu (inte bara minnet från då).

      Hur känns drömmen nu, flera år senare? Vilka känslor och minnen dyker upp?

      Vänligen Arja

Kommentera

