Skräck

Hej,

Jag drömde den mest otäcka dröm jag haft på väldigt länge inatt. Har varit på en intensiv meditationskurs i helgen och kände mig väldigt avslappnad och välmående när jag gick och lade mig. Därför förvånade det mig extra mycket att jag drömde sån hemsk dröm.
Skräck (varning- vulgär dröm)
Jag minns inte drömmen i detaljer. När jag vaknade ville jag bara glömma drömmen. Men det jag minns är följande.
Jag var kidnappat. Det var någon slags internationell atmosfär. Kanske att jag tagits till ett annat land. Jag och flera andra var tillfångatagna. Det rådde en hemsk stämning bland oss tillfångatagna. Uppgivenhet. Vi visste vilka hemska människor vi blivit kidnappade av. Vi hade en känsla av att det inte skulle gå bra för oss. De var skoningslösa. Inte möjliga att resonera med. Jag minns att en grupp med tio stycken kvinnor tog tillfället att försöka fly när en dörr lämnades obevakad en kort stund. Jag tyckte det var för riskfyllt, försökte ropa efter som att detta inte var något bra tillfälle att försöka fly. Det var tio mörkhyade afrikanska kvinnor, med traditionella färggranna dräkter. (Har inte sett sådana nyligen vad jag vet och har ingen koppling till nåt sånt).
Sen hade jag och en man, en annan tillfångatagen, varit intima. Precis efteråt kom en av gärningsmännen in och vi visste att om han skulle se att vi varit intima så skulle det varit ute med oss. Vi var rädda och hoppades att han inte skulle se. Han såg inte. Men kom tillbaka strax efter och vi blev rädda.
Han visade att han ville att jag skulle ge honom oralsex. Det handlade om liv eller död, jag hade ingen som helst möjlighet att protestera eller ens utföra det han krävde med annat än entusiasm, annars skulle det vara ute med mig. Gärningsmannen tröttnade dock då snabbt när han trodde att jag faktiskt ville göra det han krävt. Då var det nog inge kul, för poängen med det han gjorde var att tvinga mig.
Han sa det inte rakt ut men jag visste att nu skulle nästa grej komma. Han skulle våldta mig, och vid fel öppning dessutom. Mannen var väldigt välutrustad och jag var fullkomligt livrädd. Rädd för den enorma smärtan jag visste skulle komma och rädd för att bli totalt förstörd. Jag visste att det var det mannen ville åt, visa sin makt och förstöra mig. Han gjorde inte det han gjorde för att få njutning, nej, det var en annan form av misshandel.
Och jag visste att han inte skulle sluta förrän jag var totalt förstörd i ändrtarmen utan räddning. Utan chans att någonsin bli återställd.
Jag var skräckslagen.
Vet inte hur men tog min chans att fly. Alternativet att inte göra allt jag kunde för att fly undan den hemska situationen fanns inte.
Det var någon slags tunnel med två enormt stora tunga portar som av sten. De öppnades bara av gärningsmännen från andra sidan,
men som av magi öppnade sig portarna för mig och jag kunde fly! I drömmen kändes det närmast religiöst.
Jag berättade om någon för det som skett i drömmen och liknade det vid när Moses skulle gå över havet och vattnet delade sig.
Lika magiskt kändes det. Som att jag hade makterna på min sida. ”De” ville hjälpa mig, bort från det där onda.
Drömmen var mkt längre men jag minns inte mer. Men just detta var det hemskaste från drömmen. Gärningsmannen som ville våldta mig var också mörkhyad, för övrigt. Har inget minne av att jag drömt om olika hudfärger tidigare, någonsin.
Tacksam om du vill ge dina synpunkter på just vad det där allra hemskaste kan stå för.
(Och varför kommer en sån dröm nu tro, natten efter jag varit så väldigt avslappnad efter all meditation?)
Vänliga hälsningar L

tolkning av drömmen

När sinnet stillar sig genom t ex meditation öppnar det upp för att, som i denna dröm blottlägga känslor av skräck, självdestruktiva tankar och inre smärta. Uppgivenhet och känslor av att det inte kommer att gå bra….Det sker i ett naturligt flöde i syfte att läka och hela dig själv…..Sinnet vill återta sitt naturliga tillstånd vilket är neutralt.

Så det som ”kidnappat” dig är dina egna destruktiva tankemönster och rädslor, de har fångat dig i ett inre fängelse som du nu får syn på.

När du väljer att fly, att lämna detta bakom dig när du får chansen (meditationen gav dig den insikten) så öppnar sig tunga portar av sten, ”de” hjälper dig. Portarna är ditt eget hjärta som öppnar sig, makten över ditt liv har DU och inte dina rädslor. De som hjälper dig är ditt eget transformerade flöde av kärlek mot dig själv. Magiskt och nästan religiöst.

Paradoxen är att även gärningsmännen kan öppna portarna från andra sidan. Symboliskt kan detta ses som att när skuggorna är transformerade sker ett inre helande. Ont och gott tappar sina skarpa gränser. Skuggan och Ljuset möts.

Att kvinnorna i drömmen är mörkhyade kan symboliskt ses som att det är omedvetna aspekter av ditt eget psyke som du nu ser.

 

Vänligen Arja

 

 

2 responses to “Skräck

  1. Stort tack för ditt utförliga svar! Jag hade missat att min dröm besvarats men det gav mig stor behållning att läsa ditt svar nu. Det du skriver i din tolkning låter i princip som en process jag går igenom nu, så det stämmer väldigt bra. Hade inte en tanke på att drömmen handlade om det. Drömmen var så hemsk så det var den känslan som hängde kvar, men det slutade ju trots allt positivt.
    En följdfråga bara av nyfikenhet. Om de mörkhyade kvinnorna stod för omedvetna aspekter av mitt psyke, vad kan det bero på att de hade så uttalat färgglad klädsel?

    • dromtolkning

      Troligen att du ska tillåta mer glädje och ”färg” i ditt liv….sluta begränsa dig och hålla tillbaka. Våga leva mer spontant och färgglatt helt enkelt!

      Vänligen Arja

Kommentera

