Min älskade hund omgiven av blåst

Min dröm:
Jag ser ingenting annat i drömmen än vår älskade hund, B. Jag ser bara hans huvud som i ett porträtt där hans kropp är dold för mitt synfält. I bakgrunden antyds fint väder då himlen i bakgrunden är ljust blå utan moln och det är vindstilla. Det är bara B i drömmen och ingenting annat. Inte ens jag. Han riktar sig till mig däremot, det är väldigt tydligt, och hans blick är uppmärksam och stadig mot mig. Han är inte nära mig utan på avstånd men jag urskiljer hans ansikte, hans fokus riktad mot mig och hans blick. Vädret är så fint och det gör det så obegripligt för mig att B:s huvud är i sådan kraftig blåst. En kraftig vind som kommer från alla riktningar på en gång, virvelvind eller storm. Hans blick är lugn och riktad direkt mot mig som mottagare. Det är bara han, blå himmel, och den här hemska blåsten som gör att han får svårt att se på mig stadigt ibland, men han kämpar för att vara där i drömmen och titta på mig ändå, trots stormen och dess förhållanden.  Han är allvarlig, han har ett budskap. Drömmen rymmer inget annat, bara B:s huvud/ansikte/blick, himlen och den här blåsten kring honom, en blåst som inte är någon annanstans, för himlen bakom honom i övrigt är ingen ovädershimmel.
(Det var en helt kort dröm, kanske enbart någon minut, och jag vaknade av den. Känslan när jag vaknade var oro. För B. Han var 15 och ett halvt och hade senaste halvåret haft ont, främst bakkroppen. Kroppen orkade inte längre men hans vilja gjorde det. Han ville vara hos oss. Det var viktigt för honom att vara hos oss även om hans kropp föll samman. Han dolde det, men vi visste det ändå. Dagen före den här nattens dröm, dvs igår, valde vi att låta honom gå vidare hos veterinären. Trots hans ålder och att vi visste att han hade ont trots smärtlindrande medicinering under sista halvåret i sitt liv, kände jag kluvenhet kring om det var rätt att göra så mot någon som så tydligt vill dölja sina besvär. Psykologiskt kan jag tolka drömmen som uttryck för skulden jag känner mot min älskade vän och medvandrare. Att den här ”blåsningen” vi utsatte honom för när vi tog honom till veterinären utan att tala om för honom varför vi kommit dit och vad som skulle hända. Oron att han inte har det bra där han är nu, att han är i svårigheter, ”blåsväder”. Eftersom jag också är en andlig människa som aktivt bett för honom och att ska få ha det bra i himlen och bli väl omhändertagen och aktad där väckte den här drömmen mig med sådan oro, då jag är mer andlig än psykolgoisk-vetenskaplig, då det kändes som det budskap han ger mig är att han inte har det bra alls, något jag aktivt bett honom höra av sig med sedan, bara något kring om hur han har det, och så kom denna dröm och jag vaknade med sådan oro).
Rubrik: Min älskade hund omgiven av blåst

tolkning av drömmen

 

I det stora hela är det vindstilla och blå himmel…Runt huvudet är det storm vilket kan vara stormiga tankar som försöker dra och slita åt olika håll…men han kämpar för att vara fokuserad och fäster blicken stadigt på dig. Söker han stöd hos dig för att bearbeta  övergången? Och förstå den nya situation han hamnat i? Han tycks inte förmedla skuld….Möt hans blick och se vad som händer…

Vänligen Arja

SVAR:

Tack för din tolkning. jag förstår den. jag gav honom dubbla budskap igår när han somnade in. dels min önskan att han ska ha frid, ro, kärlek och bli omhändertagen och aktad i himlen likväl som han varit hos oss nu och att vi ses där sedan. Dels att jag önskar att han hälsar på mig ibland. Nu har jag förtydligat detta till honom, att jag önskar att vi alla ses sedan ”i himlen”. Drömmen förmedlade himlen som fridfull och vacker så går han bara dit får han det bäst. Så tänkte jag. Skickat honom budskapet.
Tack för din tolkning, jag förstod precis nu. Var blind för de dubbla budskap jag fkatiskt skickat honom.
Tack

tolkning av drömmen

Så bra. Han satt lite fast i ett val av port-rätt och höll blicken stadigt på dig i väntan på råd. Tilliten känns stor – han har det bra nu. Kanske väljer han att göra ett kort besök då och då hos er för att se hur ni har det….Vänligen Arja

PS: är det ok om jag lägger ut drömmen och svaret på bloggen? Känns som att andra kan ha glädje av budskapet också.

 

 

 

Kommentera

