Dröm om trä

Hej Arja,
Jag hade en dröm inatt som var väldigt underlig samt skrämmande. Jag minns ofta inte mina drömmar men denna minns jag i detalj. Det började med att jag låg i sängen och såg att jag bredvid sängen hade en vit kaffe kopp där det satt en ganska stor vandrande pinne i. Den tittade på mig väldigt hotfullt och jag försökte av någon anledning mosa den (brukar inte döda insekter). Jag slog den upprepade gånger men varje gång tittade den upp ur koppen igen och jag insåg att den inte kunde dödas. Plötsligt förvandlades den till en leksaksgubbe i trä/plast utan ansikte som satt i koppen och betedde sig lika hotfullt. Inte heller den gick att döda. Efter några försök vaknade jag i min säng och såg att leksaksgubben förvandlats till en leksaksspindel i samma material och utan ansikte rörde sig otroligt snabbt och onaturligt framtill sängen och attackerade mig. Jag vaknade då igen och insåg att jag drömt att jag drömt och vaknat men egentligen varit i drömmen hela tiden. Det låter inte hotfullt men jag vaknade väldigt uppskrämd med en känsla av att jag mött någon sorts odödlig hotfull varelse. Vad betyder allt detta?
Hälsningar
Lili

tolkning av drömmen

 

Du har mött din egen skuggasida och den går inte att döda, då ändrar den bara form som du själv ser i din dröm. Lösningen är att möta, se och försonas.

Det som attackerar dig är dina egna rädslor, spindeln kan ha något med relationen till mamma att göra då spindel generellt tolkas som en feminin/moders symbol ”spindeln i nätet” som håller samman allt (familjen?)
Ett sätt att ta reda på vad drömmen vill förmedla är att i fantasin gå tillbaka in i drömmen och kommunicera med t ex den vandrande pinnen. Fråga vad den vill dig, om den behöver något, hur det kommer sig att den hamnat i koppen. Vänta lugnt och still om en känsla eller bild kommer upp – eller att du plötsligt bara vet….för den vandrande pinnen, gubben och spindeln är aspekter av ditt eget psyke, dina egna skapelser.
Om du frigör energin i dessa symboler kommer en förändring att ske, blockeringar och rädslor genomskådas och släpper sitt grepp.
Vänligen Arja

Lämna en kommentar